زرشک پلویی در فرهنگ غذایی ایران

زرشک پلویی نام دیگر همان زرشک بی دانه خشک شده قرمز است که ایرانیها آن را خوب می شناسند و در سبد غذایی ما و فرهنگ ما جایگاه ویژه دارد. آن گونه که زرشک در ایران خریداری  و مصرف غدایی می شود در دیگر کشور ها اتفاق نمی افتد چراکه زرشک را نمی شناسند.  زرشک با دوست و همدم دیرین خود زعفران در بسیاری از غذاهای ایرانی نقشی برابر دارند.  برای مثال زرشک پلو با مرغ (Chicken rice With Barberry and Saffron) یا تهچین و مرصع پلو ( jewellery rice ) از این خانواده اند. 

بیشتر بخوانید: زرشک پفکی

 

میوه زرشک (Barberry Fruit) به صورت خشک و تازه آن و  همچنین به عنوان یک چاشنی غذایی تقریبا می شود گفت در تمام کشور های دیگر ناشناش است. البته گزارشهایی از بعضی از روستاهای هند در اختیار است که نشان از رویش این میوه به صورت وحشی در ان کشور و استفاده روستاییان  و بومیان آن از گونه از میوه زرشک (Barberry Fruit) دارد.

 

تولید زرشک در خراسان جنوبی و در شهرستانهای بیرجند (Birjand) و قاین  (Qaen) و توابع آن ها صورت می گیرد. زرشک پلویی از نظر تجاری انواع مختلفی دارد. برای خرید زرشک پلویی لازم است شناخت کافی در مورد ویژگی های انواع آن داشته باشید در این مبحث در نظر داریم به طور کامل ویژگیهای ظاهری این محصولات را برای شما شرح دهیم. در زیر نمونه از از درختچه زرشک (Barberry Plant) که البته درست تر آن barberry Bush  است را ببینید.