قیمت امروز زرشک در ۴ آبان ۹۸ 

 وقتی رنگ زرشک در اوایل پاییز قرمز می‌شود زمان چیدن آن فرا می‌رسد و تا یکی دو ماه طول می‌کشد. زرشک تازه برای آبگیری و ساختن مربا و شربت و کنسانتره به فروش می‌رسد و عمده محصول زرشک برای مصارف طولانی مدت خشک می شود. برداشت زرشک یکی از گزینه‌هایی که در ارتباط با سلامت و حفظ ظاهر زرشک برای خشک کردن آن و حصول زرشک اعلا باید مورد توجه قرار گیرد، روش برداشت زرشک است. در شیوه‌های متفاوتی که برای این بخش وجود دارد روش شاخه‌بریدن بهترین شیوه است که در آن میوه زرشک ظاهر شکیل خود را حفظ می‌کند و کمتر از روش های دیگر خدشه‌‌دار می‌شود. در روش ضربه‌ای و مکش احتمال خراشیدگی و له شدن زرشک بالا می‌رود و محصول خشک شده مطلوبی به دست نمی‌آید.حداکثر زمانی که می‌شود زرشک را به صورت تازه در انبار ذخیره کرد مثل بسیاری از میوه‌های آسیب‌پذیر دیگر چون توت ۸۰ روز است. زیرا انواع ذرات ذره‌بینی بیماری‌زا زرشک تر را تهدید می‌کنند و در نهایت شاهد نزول سطح کیفی زرشک خواهیم بود. آسیب‌دیدگی در این مرحله بر رنگ و درخشندگی و شکل زرشک تاثیر می‌گذارد. تهیه میوه‌های خشک از دیرباز در ایران متداول بود و موجد محصولاتی خوشمزه می‌شد که در تمام مدت سال در دسترس مردم قرار داشت. امروزه اکثر میوه‌ها را به صورت خشک شده در بازار می‌توان تهیه کرد. زرشک خشک شده حجم و وزن کمتری اشغال می‌کند و طول عمرش زیادتر است و می‌تواند بدون نگرانی در تمام طول سال در اختیار مشتریان قرار گیرد.


 

کشاورزی و تجارت زرشک بیش از ۶۰ هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر نموده است.بخصوص در سال های اخیر که قیمت زرشک افزایش قابل توجهی یافته است این کشاوزری با اقبال زیادی  روبرا شده است.  از این رو توجه به شیوه های بهینه افزایش محصول زرشک با توجه به شیوه  های مدرن کشاورزی و همچنین توسعه باغات زرشک باید مورد توجه باشد. از موارد دیگری که به رشد این صنعت و کشاورزی آن کمک شایان توجهی می کند توجه به امر صادرات است. میزان صادرات زرشک ایران به نسبت میزان تولید ان و با توجه به اینکه زرشک در انحصار ما می باشد بسیار ناچیز است و قابل توجه نیست. این امر به دلیل ناآشنا بودن تجار ایرانی با شیوه های مدرن تجارت و بخشی نیز بخاطر تحریم هاییست که بر ایران اعمال می شود. بسته بودن درهای ایران، ترس شرکت های خارجی از تجارت با ایران نیز به این امر دامن زده است. به طوریکه محصولی که می تواند بسیار پررونق در صادرات باشد محجور مانده است. 

روش‌های قدیمی و جدید در خشک کردن زرشک مطرح هستند که هنوز روش‌های قدیمی ارجحیت دارند. در خشک کردن‌ زرشک به روش‌های مدرن ابتدا ضایعات و شاخ و برگ و تیغ‌ها را از زرشک می‌زدایند و سپس آن را شسته، ضدعفونی می‌کنند تا جلوی فسادهای میکروبی را بگیرند. در مرحله بعدی آنزیم‌های مضر را در زرشک کاهش داده یا از بین می‌برند تا رنگ درخشان و قرمز زرشک حفظ شود و سپس زرشک تازه و پاکیزه را در سیستم‌های خشک کننده قرار می‌دهند که در طول چند ساعت خشک می‌شود. قیمت زرشک به کیفیت زرشک بسیار بستگی دارد. از این رو برای تولید زرشک با کیفیت که با قیمت مناسب بتوان آن را به فروش رساند، باید به مراحل چیدن و خشک کردن و فراوری زرشک با دقت انجام شود. 

 

قیمت امروز زرشک در ۴ ابان ماه سال ۹۸ به شرح زیر است: 

 

نوع زرشک قیمت امروز انواع زرشک 
قیمت امروز زرشک پفکی ۷۲ هزار تومان
قیمت امروز زرشک پفکی درجه یک صادراتی ۷۹ هزار تومان
قیمت امروز زرشک دانه اناری ۹۷ ۵۵ هزار تومان
قیمت امروز زرشک سیاه خشک ۳۵ هزار تومان
قیمت امروز زرشک تازه دان شده ۲۳ هزار تومان
قیمت امروز زرشک تازه با شاخه ۱۴ هزار تومان
قیمت امروز زرشک دانه اناری ۹۸ ۵۵-۶۰ هزار تومان

 

برای اطلاع از لیست قیمت زرشک ، بازار های خرید زرشک پفکی و دانه اناری ، قیمت زرشک پفکی ، قیمت زرشک دانه اناری  و بسیاری دیگر مقالات مفید در مورد زرشک پرورشی و زرشک باغی با ما در ارتباط باشید.