به دلیل تولید عمده زرشک در خراسان جنوبی قیمت زرشک در مشهد می‌تواند در تعیین قیمت آن در سراسر کشور تاثیرگذار باشد. صادرات زرشک نیز به طور مستقیم می تواند از مشهد انجام می‌گیرد و به بسیاری از نقاط دنیا فرستاده می‌شود. گر چه میزان این صادرات در مقایسه با میزان تولید زرشک در خراسان جنوبی ناچیز است و جای کار بسیار دارد.

ابتدا در مورد زرشک و مراحل پرورش آن مطالبی ارائه می‌دهیم. اگرچه تولید عمده زرشک در شهرهای بیرجند و قائن از خراسان جنوبی می‌باشد اما زرشک گیاهی مقاوم است که در اکثر مناطق ایران قابلیت پرورش دارد. ولی تفاوت در این است که زرشک بی‌دانه تنها در خراسان جنوبی پرورش داده می‌شود. زرشک دانه‌دار به صورت طبیعی در اغلب مناطق رشد می‌کند زرشک هسته‌دار بیشتر به صورت تازه به بهره‌برداری می‌رسد و از آن آب میوه، مربا و شربت می‌سازند. منظور از  زرشک بی‌دانه بومی خراسان جنوبی همان زرشکی است که در پختن غذاهایی مثل زرشک پلو مصرف می‌شود. پیشینه نشو و نمای زرشک در ایران  به میلیون‌ها سال پیش می‌رسد و همین امر باعث شده که زرشک به عضوی جدایی‌ناپذیر از معیشت ما تبدیل شود. زرشک قرمز مزایای زیستی و دارویی زیادی دارد که از دیرباز مورد توجه بودند و هنوز هم در طب سنتی برای بهبود وضعیت پوست و کنترل وزن و تقویت قلب و کبد از آن استفاده می‌شود. مقداری از زرشک تر و تازه حاصل شده از شهرهای بیرجند و قائن در مشهد فروخته می‌شود. البته چون زرشک تازه در مشهد بیشتر به صورت محدود و در حجم کم فروخته می‌شود و به دلیل هزینه انتقال نسبت به خرید کلی در بیرجند به قیمت بیشتری تمام می‌شود.

از آنجا که زرشک تازه آسیب‌پذیر است و ممکن است در زمان کوتاهی فاسد شود بهتر است در اولین فرصت فروخته یا خشک یا فریز شود. زرشک یخ‌زده ممکن است تا دو سال دوام داشته باشد. ترشی طبیعی زرشک می‌تواند بدیلی مناسب و مفید برای انواع ترشی‌ها که در آنها از سرکه و آب و نمک استفاده می‌شود باشد. در مورد خرید و فروش زرشک تازه به دلیل حساسیت موضوع، نزدیکی محل خرید به محل فروش در اولویت قرار می‌گیرد. زرشک تازه بیشتر در فرآوری زرشک استفاده می‌شود و به کار ساختن آبمیوه، شربت و کنسانتره می‌آید. زرشک تازه هنگام خشک کردن مقدار بسیار زیادی از آب خود را از دست می‌دهد و معمولاً از هر ۵ کیلو زرشک تازه یک کیلو زرشک خشک تولید می‌شود. از آنجایی که برای خشک کردن زرشک زحمت زیادی کشیده می‌شود قیمت زرشک خشک از زرشک تازه بیشتر است و زارعین در اغلب موارد خود را از زحمت خشک کردن زرشک خلاص کرده، زرشک تازه را سر زمین می‌فروشند. برای اطلاع از قیمت زرشک  با ما در ارتباط باشید. 

فروش زرشک در بازار تهران و مشهد، قیمت روز زرشک ، قیمت زرشک درجه یک ، قیمت زرشک ۹۸ ، قیمت زرشک پفکی